koita magazine

koita magazine

”Η ζωή, ο θάνατος κι αναμεσίς η Τέχνη” έγραψε κάποτε ο  Νίκος Εγγονόπουλος. Αυτό το απόφθεγμα είχα στο μυαλό μου για να ξεκινήσω να περιγράφω τον Κωνστάντιο Τραυλό. Έναν δημιουργό χειροποίητων φωτιστικών. Έναν άνθρωπο που αγαπά την τέχνη του και μέσα από αυτήν εκφράζεται και εξελίσσεται.

Απολαύστε τον μέσα από μία εποικοδομητική και πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που είχαμε:

 

Πείτε μου δύο λόγια για εσάς, σαν να συστήνεστε στο αναγνωστικό μας κοινό.

Είμαι ο Κωνστάντιος. Η ταυτότητα γράφει “τόπος καταγωγής, Χίος”. Από πολύ νεαρή ηλικία δεν με χωρούσε ο τόπος και οι συνήθειες του νησιού και έψαχνα λόγους να φεύγω για την Αθήνα. Να βρίσκομαι ανάμεσα σε ανθρώπους της τέχνης ή απλούς γηραιότερους στα καφενεία των συνοικιών της μεγαλούπολης που οι κουβέντες τους αποτελούσαν τροφή για το πνεύμα μου και βοήθημα για τις υπαρξιακές μου αναζητήσεις. Πλέον στα 42 νομίζω δεν ανήκω πουθενά, ούτε καν στον ίδιο μου τον εαυτό. Δεν έχω οικογένεια, ούτε πατρίδα αλλά όπου γης και και πατρίδα. Η ζωή μου είναι ο δρόμος. Μια αέναη διαδρομή συλλογής εμπειριών, στιγμών και γνώσης. Ένα ατελείωτο ταξίδι μοιρασμένο σε μικρότερα. Διαδρομές που ξεκινάνε με κάθε καινούριο φωτιστικό που καλούμαι να κατασκευάσω.

Διαδρομές με δύσκολα μονοπάτια/ πρωτόγνωρα -η ομορφιά της διαδρομής- να ανακαλύψω τον τρόπο που θα ολοκληρώσω το φωτιστικό και θα φθάσω στην Ιθάκη. Και αμέσως μετά μια νέα Ιθάκη και ένα καινούριο ταξίδι της ψυχής ξεκινάει. Όλα για την ψυχή.

Ποιο ήταν το έναυσμα που σας ώθησε για να δημιουργήσετε φωτιστικά διαφόρων υλικών και πόσα χρόνια μετρά αυτή η ιδέα;

Ξεκίνησα το 2011 στα πλακόστρωτα της Αθήνας ως bohemian gipsy street καλλιτέχνης. Μια υπαρξιακή περισσότερο αναζήτηση. Αυτή η μαγεία της ελευθερίας και της ανυπαρξίας όπου υπάρχεις μόνο στην “παράσταση” και μετά πάλι καπνός/ αέρας.

Έναυσμα ή ωθητήρια δύναμης, δεν ξέρω αλήθεια. Το μόνο που γνωρίζω είναι ότι όλα όσα είμαστε, αργότερα ώριμοι και συνειδητοποιημένοι άνθρωποι, έχει να κάνει με το παρελθόν και τις όποιες δραστηριότητες επωμιστήκαμε σ’ αυτή τη διαδρομή της ζωής. Από μικρή ηλικία εργάστηκα σε πολλές δουλειές “μαστόρικες” και ήρθα σε επαφή με ύλες και την επεξεργασία τους. Αργότερα στο λύκειο αποφοίτησα Μηχανολόγος. Σπούδασα διακόσμηση (akto) παρ’ όλο που οι καθηγητές με συμβούλευαν στην ειδικότητα του βιομηχανικού σχεδιασμού εν τούτοις το “ψώνιο” του διακοσμητή ήταν πιο δυνατό. Δε βαριέσαι, πες δυσκόλεψα λίγο τη ζωή μου αλλά τελικά κατέληξα εκεί που έβλεπαν οι άλλοι για μένα νωρίτερα.

Χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μου, δε πα να σκάσεις να μου λες το σωστό μου σήμερα, εγώ θα πρέπει να ζήσω κάθε στραβό μέχρι να καταλήξω σ’ εκείνο το σημείο… μα θέλω να το νιώσω στο πετσί μου, κι ας αργήσει να έρθει αυτή η ώρα. Η “κατάκτηση” δεν ανταλλάσσεται με καμία συμβουλή οραματιστή.

Η σύνθεση των δημιουργημάτων σας έχει μία vintage χροιά, όπως και η ενδυματολογική σας τάση. Τί σας εκφράζει και ακολουθείτε πιστά το είδος αυτό και κατά πόσο ο κόσμος είναι εξοικειωμένος με αυτό;

Με έχουν κερδίσει πολλά ρομαντικά ιστορικά στοιχεία τα οποία μου καθορίζουν και την προσωπικότητα αλλά και την φιλοσοφία μου για την ζωή. Την απλότητα και αθωότητα των παρελθόντων εποχών. Την ποιότητα της ακατέργαστης ύλης/ αυτής της πρωτογενούς σύνθεσής της. Ρούχα σε χρώματα σα ξεθωριασμένα με έντονο το γκρι μέσα τους. Τονικότητα που ορίζει άλλες εποχές, νοσταλγικές, αθώες, με ουσία και συναισθήματα.

Ο κόσμος είναι ο κόσμος, εγώ είμαι εγώ. Ο καθένας μας για κάποιο λόγο επιλέγει ή ατύχως δεν επιλέγει να ζει όπως εκείνου του αρέσει και τον εκφράζει. Μου αρκεί που εγώ γνωρίζω για μένα και αλήθεια δεν με απασχολεί πως το βλέπει ο κόσμος

Κατασκευάζετε φωτιστικά από υλικά γήινα και βιομηχανικά για επαγγελματικούς και ιδιωτικούς χώρους. Τι προτιμά περισσότερο ο κόσμος για τον χώρο του συνήθως;

Χμ… Σωστή ερώτηση. Έτσι ακριβώς όπως το είπατε “τι προτιμά περισσότερο ο κόσμος για τον χώρο του συνήθως”. Ο κόσμος επιθυμεί ότι τού ‘ρθει, κι αυτό είναι ο λόγος που δεν ασκώ πλέον την ειδικότητα του διακοσμητή. Επειδή επιθυμεί όμως δεν είμαι εγώ αυτός που θα συμπράξω στο ότι νά ‘ναι. Πέραν του σχεδιαστή/ δημιουργού είμαι και διακοσμητής πίσω απ’ αυτό. Έχω λάβει γνώσεις από τη σχολή μου κι αυτό το σέβομαι ως γνώστης του αντικειμένου. Συνεπώς ποτέ δεν κάνω αυτό που επιθυμεί ο κόσμος. Ναι, θα ακούσω την επιθυμία του. Θα μελετήσω τον χώρο ή τους χώρους που θα πλαισιωθούν τα φωτιστικά που θα φτιάξω. Θα λάβω υπόψη μου την αρχιτεκτονική του κτηρίου, το στιλ διακόσμησης, τις γραμμές των επίπλων, τις ανάγκες φωτισμού των χώρων και των ιδιοκτητών, σαφώς τις επιθυμίες τους και στο τέλος θα του παραδώσω τις ιδανικότερες προτάσεις φωτιστικών σε  3D σχέδια που θα βασίζονται στις παραπάνω πολύ βασικές παραμέτρους.

 

Είστε ευχαριστημένος με την απήχηση της δουλειά σας, δεδομένης και της δύσκολης οικονομικής κατάστασης στην χώρα;

Όταν αγαπάς αυτό που κάνεις, όταν η εργασία σου είναι ο λόγος της ύπαρξής σου, τίποτα δεν υπάρχει να σου καθορίσει την ευχαρίστηση ή την δυσφορία ως προς την απήχηση. Δυσκολίες είχε και έχει ο άνθρωπος πάντα. Δυσκολία λέμε την οικονομική κατάσταση. Δυσκολία όμως είναι και η ωρίμανση ή όχι του ανθρώπου να συνειδητοποιήσει τη διαφορά της τέχνης από ένα ετοιματζίδικο άγνωστης προελεύσεως προϊόν, της μοναδικότητας με αυτό της μαζικής παραγωγής, την ταυτότητα και την ψυχή ενός χειροποίητου φωτιστικού με αυτά που βγάζουν κατά εκατοντάδες και χιλιάδες άψυχες κρύες μηχανές.

Ένας δημιουργός σαν εμένα δεν βλέπει δυσκολίες και δεν μετράει την απήχηση του κόσμου. Χαίρεται την κάθε στιγμή που περνά, μόνος ή ακόμα καλύτερα και με άλλους. Αυτοί οι άλλοι είναι τα διαμάντια που “βρίσκει” ο δημιουργός στο ταξίδι αυτό -άσχετα αν φαίνεται να τον βρίσκουν/ ανακαλύπτουν οι άλλοι. Και στην ουσία δεν θα κληθεί να φτιάξει φωτιστικά για να βγάλει χρήματα, αλλά θα συμβεί μια όμορφη επικοινωνία που μέσα απ’ αυτή την επικοινωνία θα του δοθεί η χαρά να ομορφύνει ακόμα περισσότερο τη ζωή αυτών των ανθρώπων που γνωρίζουν τι θέλουν.

Πώς θα θέλατε ή έχετε σκεφτεί ίσως να εξελιχθεί η τέχνη σας στο εγγύς μέλλον;

Δεν σκέφτομαι. Πραγματικά δεν σκέφτομαι. Ζω την στιγμή. Φορές αναρωτιέμαι γιατί δεν ονειρεύομαι πού θέλω να το φτάσω ή να φτάσω ο ίδιος. Τι να πω. Ίσως έρθει μια μέρα που θα πω πως έζησα ένα όνειρο χωρίς καν να το έχω ονειρευτεί.

Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος της τέχνης ευρύτερα στην Ελλάδα του 2018 και ποια είναι τα περιθώρια εξέλιξης της;

Αν και είμαι πολύ μικρός μπροστά στο θεριό που ονομάζουμε “τέχνη” εν τούτοις με το λίγο μου μυαλό θα σας απαντήσω πως η τέχνη δεν έχει συγκεκριμένες εποχές που γεννάται ή που ανθίζει. Τέχνη για εμένα είναι η ανάγκη της ψυχής για επικοινωνία με τον απτό κόσμο. Όσο περισσότερο ζορίζεται η ψυχή του ανθρώπου τόσο μεγαλύτερη είναι η ανάγκη του να εκφραστεί/ να επικοινωνήσει με τον έξω κόσμο.

 

Συνεπώς ο καλός λαός μας στο σήμερα δυσκολεύεται πολύ. Κάποιοι βρίσκουν το δρόμο τους στην τέχνη, κάποιοι χάνονται. Τα περιθώρια της εξέλιξης, τα καθορίζει ο κάθε καλλιτέχνης μόνος του και φυσικά αυτή η εξέλιξη δεν έχει να κάνει πάντοτε με τις ευκολίες ή δυσκολίες της ζωής αν σκεφθείτε πως υπάρχουν καλλιτέχνες που επιθυμούν κάθε μέρα να κάνουν και κάτι καινούριο, πάλι άλλοι μένουν εκεί στην τελευταία τους κατάκτηση/ δημιουργία να ρουφήξουν κάθε μικρή λεπτομέρεια ομορφιάς της επιτυχίας τους, να ολοκληρωθούν και μετά να συνεχίσουν το δρόμο τους. Η εξέλιξη είναι δεδομένη θα έλεγα, ο χρόνος αλλάζει μόνο και η ποιότητα της εξέλιξης.

Σκεφτήκατε ποτέ να ζήσετε στο εξωτερικό και να εξελίξετε κι εκεί τα δημιουργήματά σας;

Ω ναι. Φοβάμαι που το λέω γιατί ήδη υπάρχει αυτή η σκέψη στο κεφάλι μου. Κακό πράγμα να έχεις σκεφθεί κάτι, όσο κι αν φαίνεται ακατόρθωτο και να σε καθησυχάζει ότι δεν θα αναταράξεις τα νερά σου αν περνάς όμορφα και ολοκληρωμένα στο τώρα. Αν συμβεί θα σημαίνει ότι έπρεπε να συμβεί. Αν πάλι όχι θα πει ότι δεν χρειαζόταν περισσότερα η ψυχή μου για να νιώθει ευτυχισμένη.

”Το φως όπως και να το δούμε παραμένει φως. Το μόνο που αλλάζει είναι η δημιουργία που πηγάζει μέσα από αυτό…’’ δηλώνετε. Ποια η πηγή έμπνευσης σας κάθε φορά για να δημιουργήσετε;

Σαν έννοια είναι πολύ αφηρημένη και αόριστη. Πρακτικά όμως υπάρχουν δυο ειδών πηγές έμπνευσης. Η πρώτη αφορά την δημιουργία φωτιστικών για συγκεκριμένους χώρους που θα πρέπει να λάβω υπόψη μου τις παραμέτρους που σας ανέφερα παραπάνω (αρχιτεκτονική κτηρίου, στιλ διακόσμησης χώρου, γραμμές επίπλων κ.τ.λ). Η άλλη πηγή είναι εκείνη των φωτιστικών που θα φτιάξω για μια προσωπική έκθεση, όπου η πηγή είναι οι ανάγκες της ψυχής μου. Που θα αφεθώ στα πιο κρυφά μονοπάτια της ψυχής μου και θα με πάει όπου εκείνη έχει ανάγκη.

Πέρα από τον χώρο σας στη Χίο, πώς αλλιώς μπορεί να προμηθευτεί κάποιος ένα φωτιστικό;

Ευτυχώς που έτυχα να ασκώ την τέχνη μου στο 2018 και τα ταχυδρομικά περιστέρια έχουν βγει στη σύνταξη πια. Πολύ εύκολα! Όλη η ζωή μας πλέον είναι στο διαδίκτυο. Όλα τα κάνουμε πίσω από μια οθόνη, όλος ο κόσμος μπροστά μας. Τα φωτιστικά μου μπορεί ο οποιοσδήποτε να τα δει στην προσωπική μου σελίδα www.konstantiostravlos.gr ή στο facebook Handmade Lamps, στο instagram @konstantiostravlos και σε ένα σωρό άλλους διαδικτυακούς τόπους. Αποστέλλω σε όλη την Ελλάδα χωρίς επιβάρυνση των μεταφορικών εξόδων. Επίσης για παραγγελίες ποσότητας αναλαμβάνω ο ίδιος την παράδοση αλλά και την τοποθέτηση χωρίς άλλα έξοδα.

Πού προσεγγίζονται περίπου οι τιμές και ποια η διεργασία που χρειάζεται για έναν χώρο που θέλετε να αναλάβετε και να δημιουργήσετε;

Οι τιμές έχουν να κάνουν αφενός με το είδος του φωτιστικού κι αφετέρου με την ποσότητα. Ξεκινάνε από 20 ευρώ και μπορούν να φτάσουν έως και 480 ευρώ (με τα έως σήμερα υπάρχοντα σχέδια φωτιστικών). Θα έλεγα πως για “χειροποίητα” φωτιστικά που τα σχέδιά τους είναι μοναδικά οι τιμές είναι πολύ προσιτές. Είναι η φιλοσοφία μου ότι η τέχνη προορίζεται για όλο εκείνο τον κόσμο που θα του μιλήσει/ επικοινωνήσει στην ψυχή του και θα πάρει πολλά περισσότερα και βαθύτερα συναισθήματα εκτός αυτό της οπτικής ευχαρίστησης, και αυτό το δικαίωμα το έχει όλος ο κόσμος. Αυτός που έχει οικονομική δυνατότητα αλλά και εκείνος που δεν χρειάζεται να προβληματιστεί ιδιαίτερα για την απόκτησή τους. Όσο για τον χώρο, σίγουρα θα πρέπει να δω κάποιο τρισδιάστατο σχέδιο, από τον αρχιτέκτονα ή τον διακοσμητή, που θα έχει αναλάβει την απόδοση του στιλ σε αυτόν -στην περίπτωση ριζικής ανακαίνισής του ή κατοικίας/ επαγγελματικής στέγης – , διαφορετικά μου αρκεί φωτογραφικό υλικό των χώρων αρχικά και έπειτα μια επικοινωνία με τους ενδιαφερόμενους προκειμένου να καταλήξουμε αν θα αποδώσω στο χώρο αρχιτεκτονικό, ατμοσφαιρικό, διακοσμητικό ή απλά λειτουργικό φωτισμό.

 

koıtamagazıne